środa, 19 października 2016

Magnez – najcenniejszy z pierwiastków

Magnez stanowi jeden z najcenniejszych pierwiastków dla zdrowia człowieka. Jest makroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Znany jest z korzystnego wpływu na układ nerwowy i sercowo-naczyniowy.



Pod wpływem stresu, niektórych chorób, leków, jedzenia żywności wysoko przetworzonej, stężenie magnezu w organizmie znacznie się zmniejsza, dlatego należy przestrzegać diety bogatej w magnez oraz suplementować do pod okiem lekarza.

Rola magnezu w organizmie

Magnez uczestniczy w ponad 300 procesach biochemicznych organizmu, między innymi  w syntezie wysokoenergetycznych związków, które magazynują energię (np. ATP) oraz w syntezie DNA. Organizm człowieka posiada 20-30 g magnezu, który występuje w mięśniach kościach, tkankach miękkich oraz płynach pozakomórkowych. Prawie 50% magnezu znajduje się w układzie kostnym, 25% w mięśniowym, a reszta w innych tkankach.

Rola magnezu w organizmie jest niezwykle ważna, a jego niedobór rodzi poważne konsekwencje. Jest jednym ze składników kości, razem z witaminą D i wapniem, ma znaczący wpływ na układ kostny i przeciwdziałanie osteoporozie. Zwiększenie w diecie ilości magnezu ma nierozerwalny związek z koniecznością zwiększenia ilości wapnia, ponieważ brak tej równowagi znacząco osłabia działanie obydwu pierwiastków.

Magnez odpowiada za prawidłowe działanie układu sercowo-naczyniowego. Jego niedobór może spowodować skurcz jednej z tętnic serca, co może doprowadzić do zawału. Odpowiedni poziom magnezu w organizmie nie tylko zapobiega chorobom serca, ale również wspomaga ich leczenie, chroni przed zmianami miażdżycowymi, zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, a także powstawaniu skrzepów. Co więcej brak magnezu w diecie może spowodować niemiarowość serca (arytmię), czyli nierówne bicie serca i uczucie kołatania.

Magnez jest najlepszym regulatorem układu nerwowego. Bierze udział w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów, co warunkuje dostawę energii do komórek organizmu, szczególnie do tych bardzo wrażliwych na jego niedobór, czyli komórek nerwowych mózgu. Magnez wpływa na poprawę pamięci, koncentrację, a także przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia. Zbyt mała ilość magnezu w organizmie może spowodować kłopoty z zasypianiem, przewlekłe zmęczenia, nadpobudliwość, czy nerwowość i uczucie lęku.

Najlepsze źródła magnezu

Przeciętne wykorzystanie magnezu z diety wynosi 30-40%. Połączenia chemiczne magnezu z wapniem, fosforem, kwasem szczawiowym, fitynowym, fosforowym i taniną, uniemożliwiają wykorzystanie magnezu przez organizm. Dlatego podczas suplementacji magnezu należy unikać powyższych składników.

Absorbcja magnezu z pożywienia wzrasta w obecności białka i laktozy. Największym źródłem magnezu jest kakao i kasza gryczana, duża jego ilość znajduje się w roślinach strączkowych (np. grochu i fasoli), orzechach, makach pełnoziarnistych, suszonych owocach, ciecierzycy, szpinaku i wysoko zmineralizowanej wodzie. Warto pić sok pomidorowy, marchwiowy oraz z czerwonych buraków, by zapewnić odpowiedni poziom magnezu w organizmie. Przyswajanie magnezu z powyższych produktów może chronić przed przewlekłymi chorobami, a także przeciwdziałać zaburzeniom gospodarki organizmu.

Niedobór magnezu – przyczyny i objawy

Przyczyną ujemnego bilansu magnezu w organizmie jest przede wszystkim spożywanie wysoko przetworzonych produktów spożywczych bądź stosowanie diety niskokalorycznej. Ponadto przyczyną niedoboru tego pierwiastka może być niewłaściwa dieta bogata w cukier i tłuszcz zwierzęcy. Niedostateczna ilość magnezu może być również spowodowana zaburzeniem jego wchłaniania z przewodu pokarmowego, wymiotami, biegunką, stanem zapalnym jelit, chorobami nerek, a także przyjmowaniem hormonalnych środków antykoncepcyjnych.

Jednak nie zawsze mamy wpływ na niektóre czynniki, które mogą powodować niedobór magnezu w organizmie, albo często nie zdajemy sobie sprawy z konsekwencji przyjmowania leków lub niektórych pokarmów. Należą do nich między innymi:
  • Niski poziom magnezu w wodzie
  • Stosowanie nawozów sztucznych, ograniczających ilość magnezu w glebie
  • Przyjmowanie leków na uspokojenie
  • Jedzenie gotowanych produktów
  • Spożywanie wysoko przetworzonego pożywienia
  • Stosowanie środków moczopędnych
  • Nadużywanie kofeiny zawartej w kawie
  • Nadmierne spożycie alkoholu
Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na magnez wynosi około 290-360 mg, w zależności od stanu zdrowia, wieku i płci. Warto zbadać poziom magnezu, by nie doświadczyć niekorzystnych skutków jego niedoboru. Najczęściej wiążą się z nieprawidłowym działaniem układu nerwowego, problemami z koncentracją, pamięcią, napadami niepokoju, zmęczeniem. Ponadto cierpi na tym nasz układ odpornościowy, ponieważ jesteśmy bardziej podatni na różne infekcje. Ujemny bilans magnezu w organizmie powoduje również nagłe skurcze mięśni, napady szybkiego bicia serca, łamliwość paznokci i włosów, a także nagłe pojawienie się próchnicy. Niski poziom tego pierwiastka skutkuje brakiem odpowiedniej ochrony struktury DNA przed mutacjami, a co za tym idzie materiał jest bardziej podatny na uszkodzenie. Może to przyczynić się do większego prawdopodobieństwa powstawania nowotworów.

 źródło: https://www.natural.pl/news/magnez-pierwiastek-zycia/

10 komentarzy:

  1. Niedobór magnesu u mnie zawsze się przejawia nocnymi skurczami łydek i zazwyczaj koszmarami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to prawda. Mnie akurat wtedy łapią w palcach u stopy. Okropne. Nie raz aż sobie przydeptuje stopę stopą, żeby te palce wyprostować i czekam aż przejdzie ;/

      Usuń
  2. Biorę magnez i nie wyobrażam sobie poki co fukcjonować bez tego suplementu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie się jeszcze chrom bardzo dobrze sprawdza :D

      Usuń
  3. U mnie niedobór magnezu łączy się z nasileniem migren i z częstszymi objawami zespołu niespokojnych nóg...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie nogi... też mi się to czasami robi, ale na szczęście bardzo delikatnie.

      Usuń
  4. lubię takie posty, zawsze dodatkowa dawka wiedzy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbierając informacje ma się jej jeszcze więcej :D

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. New Diet Taps into Pioneering Idea to Help Dieters Lose 15 Pounds within Just 21 Days!

    OdpowiedzUsuń

Komentując posty na blogu wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych, które są między innymi wykorzystywane w analizie statystyk poprzez Google Analytics, Google AdSense i technologię Blogger.

Blog nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.

Copyright © 2016 N. o kosmetykach , Blogger